De liesregio is zeer complex, omdat veel spieren en pezen zich daar aanhechten of hierdoorheen lopen. De lies betreft de overgang tussen de onderbuik en het bovenbeen. De spieren aan de binnenzijde van het bovenbeen (de adductoren), de spieren die de heup buigen (de flexoren) en de buikspieren zijn de belangrijkste spieren in deze regio. Een veelvoorkomende sportblessure is overbelasting van de pezen van de adductoren (adductoren tendinose of adductoren tendinopathie).

Liespijn uit zich vaak door een zeurende pijn in de liesregio die uit kan stralen naar het bovenbeen of de bil. De pijn kan worden opgeroepen door het been naar binnen te duwen of de heup te buigen. Ook veroorzaakt druk op de aanhechting van de adductoren vaak pijn. Sporten kan de pijn verergeren. Vooral abrupte bewegingen, zoals sprinten of wegdraaien, kunnen pijn doen. Het is ook mogelijk dat de liesklachten na een warming-up verdwijnen en dat deze, wanneer u bent afgekoeld na het sporten, weer heviger terugkomen.

Oorzaken
Liesblessures kennen verschillende oorzaken. Vaak betreft het overbelasting van de spieren en pezen. Bij overbelasting is sprake van een overmatig gebruik van de spieren, vaak doordat deze herhaaldelijk worden aangespannen. Bij sporten waar iemand veel moet aanzetten of afremmen bestaat een grotere kans op overbelasting in de liesregio. Dergelijke sporten zijn voetbal, hockey, rugby, atletiek, schaatsen et cetera. Ook factoren zoals een beenlengteverschil, stijve gewrichten in de rug of heup, verkorte spieren van in de heup of het bovenbeen of bijvoorbeeld slecht schoeisel kunnen de klachten veroorzaken en in stand houden.

Fysiotherapie kan het herstelproces van liesklachten versnellen. De therapeuten van Fysio Paleiskwartier trachten eerst de oorzaak van uw liesklachten te achterhalen, zodat zij daar vervolgens een passende behandeling op kunnen afstemmen. Een behandeling kan bestaan uit:

• Mobilisaties;
  • Rekoefeningen;