Tot heupklachten behoren alle pijn- en bewegingsklachten rond het heupgewricht. Het heupgewricht verbindt het been met de rest van het lichaam. Naast beweging zorgt dit gewicht voor stabiliteit en draagvermogen. De vorm van de gewrichtsbeenderen bepaalt de stabiliteit en het draagvermogen en de stevige ligamenten rondom het gewricht versterken deze. Heupklachten ontstaan meestal wanneer het gewrichtsoppervlak van het heupgewricht is aangetast ten gevolge van bijvoorbeeld langdurige belasting door zware arbeid of overgewicht.

Ontstaan van heupklachten
De oorzaken van heupklachten zijn divers. Zo ontstaat de ene klacht door sportieve activiteiten en de andere door leeftijdgerelateerde slijtage. Ook aangeboren heupafwijkingen kunnen op een zeker moment tot klachten leiden.

Symptomen bij heupklachten
Heupklachten hebben vaak een chronisch karakter. Afhankelijk van de oorzaak van de klachten kunnen zich pijn of functionele beperkingen voordoen. Voorbeelden hiervan zijn:

• Pijn bij bewegen of rust- en nachtpijn;
  • Startpijn;
  • Uitstralende pijn;
  • Verstoord looppatroon;
  • Vermindering maximale loopafstand;

Voorbeelden van heupklachten:

• Artrose van de heup;
  • Heupdysplasie;
  • Ziekte van Perthes;
  • Epifysiolyse;
  • Bursitisheup (Bursitis trochanterica);
  • Snapping hip.

Een behandeling van heupklachten kan bestaan uit:

• Mobilisatietechnieken;
  • Kinesiotaping;
  • Advies omtrent sport en rust.