De hamstring is een groep van drie spieren (de m. biceps femoris, de m. semitendinosus en de m. semimembranosus) aan de achterkant van het been. Deze spieren lopen van de zitknobbel naar de binnen- en buitenzijde van de knie. Door een verkeerde beweging kan een van de spieren van de hamstring inscheuren of verrekken. Meestal ontstaat de blessure tijdens een sprint, of tijdens het afremmen na een sprint. U kunt dan plots een hevige stekende pijn in de achterkant van het bovenbeen voelen. Een hamstringblessure kan ook ontstaan bij een spagaat, bij een sprong of bij een beweging waarbij het been te ver omhoog wordt gegooid.

Direct na het trauma kan u een stekende pijn voelen aan de achterkant van het bovenbeen. Het been kan ook behoorlijk stijf aanvoelen. In de eerste dagen na de spierscheuring of -verrekking kan de pijn ook in rust aanwezig zijn. Later doet deze pijn zich vooral voor tijdens het bewegen of het oprekken van de spier. Vaak verdwijnt de meeste pijn na ongeveer een week.

Meestal ontstaat een spierscheurring of -verrekking na een explosieve beweging, zoals een sprong, of na het aanzetten of afremmen bij een sprint. Hamstringklachten kunnen ook chronisch van aard zijn. De oorzaken voor chronische hamstringklachten kunnen betrekking hebben op verminderde spierlengte, spierkracht, rompstabiliteit en mobiliteit van de rug.

De behandelmogelijkheden zijn afhankelijk van de oorzaak en ernst van de blessure. Mogelijkheden zijn:

• Kinesiotaping;
  • Triggerpointtherapie;
  • Advies omtrent sporthervatting.