Wat is dry needling?
Dry needling is een efficiënte en veilige behandelmethode voor het bestrijden van pijn en stijfheid bij acute en chronische klachten als gevolg van triggerpoints in spieren. Triggerpoints zijn pijnlijke verhardingen in de spieren die niet meer ontspannen. Een triggerpoint kan bewegingsbeperkingen, stijfheid, krachtsverlies, lokale pijn en uitstralende pijnklachten veroorzaken.

De behandeling
Bij een Dry needling behandeling wordt er een ‘droge’ naald in de aangedane spier(en) gebracht, zonder toevoeging van medicatie. Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich aan. Hierdoor ontstaat een soort kort ‘kramp’ gevoel. Na het verwijderen van de naald ontspant de spier zich meestal direct en is vaak meteen merkbaar dat het bewegen soepeler gaat.

Een behandeling met naaldjes lijkt misschien wat eng, maar u zult merken dat deze erg meevalt! Het behandelde gedeelte voelt meestal wel wat vermoeid of stijf aan, maar dat is van korte duur.

Een behandeling zal nooit uitsluitend uit Dry needling bestaan. De oorzaak van het ontstaan van triggerpoints wordt ook aangepakt.

U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Dry needling is gebaseerd op anatomische en neurofysiologische principes en is geen klassieke acupunctuur. Het kan een geschikte behandeltechniek zijn bij de volgende klachten:

• Stijve en pijnlijke spieren
  • Chronische langdurige pijnklachten
  • Wiplash klachten
  • Klachten waarbij uitstraling in armen of benen aanwezig is
  • Herstel na spierscheuring / verrekking

Dry needling resulteert vaak snel in een directe pijn vermindering en een verbeterde mobiliteit van betrokken spieren en gewrichten. Het heeft gemiddeld zelfs een drie tot vier keer sneller effect dan klassieke massage!

Dry needling valt onder een reguliere zitting fysiotherapie. Fysiotherapeuten zijn in Nederland bevoegd deze techniek toe te passen, mits de therapeut hiervoor een erkende opleiding heeft gevolgd. In onze praktijk wordt dry needling toegepast door Luuk Heirman.