Een veelvoorkomende reumatische aandoening is artrose. Gelukkig wijst wetenschappelijk onderzoek uit dat oefentherapie effectief kan zijn bij artrose. Daarom vergoedt de basisverzekering vanaf 2018 de eerste twaalf behandelingen voor heup- en knieartrose. Wat is artrose? Artrose associeert men regelmatig met slijtage van de gewrichten, maar dit is niet helemaal juist. Het gewricht is niet versleten, maar het kraakbeen is dunner en zachter geworden. De oppervlakte van het gewricht is niet meer glad, maar onregelmatig. Daardoor zijn de gewrichten minder gemakkelijk te bewegen.

artrose_fysiopaleiskwartier

Ontstaan van de klachten
Hoe artrose precies ontstaat is niet bekend. De kans op artrose wordt bepaald door:

• Langdurige (over)belasting;
  • Erfelijkheid;
  • Overgewicht;
  • Het geslacht (vrouwen hebben vaker artrose dan mannen);
  • Andere ziekten omtrent gewrichten, zoals reuma, jicht en pseudojicht.

Veelvoorkomende symptomen van artrose zijn pijn en stijfheid in het gewricht. Deze symptomen kunnen optreden wanneer iemand in beweging komt na een tijd te hebben stilgezeten of stilgelegen. Een voorbeeld hiervan is de bekende ochtendstijfheid. Veel mensen zijn geneigd om door de pijn minder te bewegen, wat op den duur meer beperkingen kan opleveren. Artrose kan voorkomen in alle gewrichten, maar komt hier vooral voor:

• In de heupen;
  • In de knieën;
  • Onder aan de duim en aan de eindkootjes van de vingers;
  • In de rug, nek en schouder.

Artrose is een aandoening die helaas niet overgaat (chronisch). Het is echter wel mogelijk de pijn te verminderen door middel van oefentherapie. Hierbij worden de spieren rondom het gewricht versterkt, zodat het gewricht zelf minder belast wordt. Het is van belang dat de oefentherapie
stapsgewijs wordt opgebouwd. De beste begeleiding hierbij krijgt u van een fysiotherapeut. Deze laat u zien met welke oefeningen u uw spieren kunt versterken, zonder dat u uw gewrichten overbelast. Door de oefeningen regelmatig te herhalen, kunt u de klachten uitstellen of voorkomen dat deze terugkomen of verergeren.

Wilt u begeleid worden door een van onze fysiotherapeuten? Neem dan contact met ons op.